Włosopedia

Dieta na mocne i gęste włosy

07.10.2017
Dieta na mocne i gęste włosy

Mocne i gęste włosy to marzenie zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Każdy z nas pragnie szczycić się bujną czupryną, jednak aby tak się stało, należy działać dwutorowo. Nie wystarczy pielęgnacja włosów od zewnątrz. Aby efekty były widoczne, kluczowym działaniem będzie wprowadzenie kilku zmian do naszej diety. Zgodnie z powiedzeniem „jesteś tym, co jesz”, warto bardziej zaangażować się w codzienne przygotowywanie posiłków. Dowiedz się, jakie preferencje mają nasze włosy.

 

Zdrowe nie oznacza niesmaczne!

Każdy z nas lubi od czasu do czasu „zgrzeszyć”, udając się do restauracji typu Fast food lub zagryzając smutki czekoladą. Wówczas nie zadajemy sobie pytania, jak takie jedzenie wpływa na kondycję naszych włosów. Należałoby zmienić nawyki żywieniowe, na zdrowsze, ale zdrowe jedzenie kojarzy nam się z czasochłonnym przygotowywaniem pozbawionych smaku posiłków. Oczywiście, nie musi tak być. Odrobina wyobraźni i zgłębienie wiedzy na ten temat sprawi, że przestrzeganie diety będzie nie tylko wspaniałą rozrywką, ale też korzystnie wpłynie na zdrowie i wygląd naszych włosów. Dlaczego powinniśmy skoncentrować się właśnie na pożywieniu, skoro minerały i witaminy są dostępne też w tabletkach? Suplementy diety nie zastąpią nam składników zawartych w pożywieniu, a oprócz tego są trudniej wchłaniane i obciążają wątrobę.

 

Co najchętniej „jedzą” nasze włosy?

Jeśli zależy nam na wzmocnieniu włosów, przywróceniu im blasku i powstrzymaniu nadmiernego wypadania, powinniśmy używać łagodnych środków myjących, zawierających możliwie jak najmniej szkodliwych związków, a także systematycznie stosować maski i odżywki. Oprócz domykania łusek włosowych i dostarczania substancji odżywczych do mieszków, włosy należy wzmocnić także od wewnątrz. Czego najbardziej potrzebują włosy do prawidłowego rozwoju i wzrostu? Wśród kluczowych składników znajdują się:

  • białka i aminokwasy siarkowe,
  • cynk,
  • krzem,
  • żelazo,
  • witaminy z grupy B,
  • magnez,
  • witaminy A, C i E,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe.

Białko zwierzęce, aminokwasy siarkowe i żelazo stanowią budulec włosów. Cynk i magnez sprzyjają zachowaniu zdrowej kondycji włosów, a cynk dodatkowo zapobiega nadmiernemu wypadaniu włosów. Krzem wzmacnia strukturę włókien i zwiększa tempo ich wzrostu. Wraz z wiekiem z naszego organizmu ubywają bardzo duże ilości krzemu, dlatego tak ważne jest jego uzupełnianie poprzez właściwą dietę. Odpowiedni poziom witamin z grupy B w organizmie reguluje ilość wydzielanego przez skórę głowy sebum, a ponadto opóźnia siwienie włosów, nadaje im połysk i wpływa na ich porost. Witamina A wzmacnia włosy, C - odpowiada za prawidłowy rozwój włosów, a witamina E chroni włókna i mieszki włosowe przed wolnymi rodnikami. Tu pojawia się pytanie – gdzie znajdziemy te wszystkie składniki?

 

Przez żołądek do włosa

Co jeść, aby włosy były odżywione? Zanim odpowiemy na to pytanie, warto zastanowić się również nad produktami, które warto wyeliminować z codziennej diety. Aby nasze włosy nie tylko dobrze się prezentowały, ale też były zdrowe, powinniśmy ograniczyć spożycie węglowodanów i ostrych przypraw. Nadmiar cukru nie tylko szkodzi cerze, ale też powoduje przetłuszczanie się włosów i osłabia mieszki. Pikantne potrawy sprzyjają wypadaniu włosów. W trosce o kondycję włókien włosowych powinniśmy ograniczyć picie wysokoprocentowego alkoholu, który (spożywany często i w dużych ilościach) nie tylko wypłukuje z organizmu witaminy i minerały, ale też może powodować rozdwajanie się końcówek, łamanie włosów i utratę połysku.

 

Dieta zdrowa dla włosów

Jeżeli więc chcemy przywrócić włosom utracony blask z pewnością pomoże nam w tym spożywanie roślin strączkowych, w szczególności fasola, groch czy bób. Wzbogacenie diety o mięso wołowe i drobiowe wzmocni je za sprawą obecnych w nim aminokwasów siarkowych, krzemu i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto jeść owoce morza lub, jeśli ktoś nie przepada za tym przysmakiem, ryby. Są one bogate w cynk, krzem i zdrowe tłuszcze. Włosy potrzebują żelaza, które stymuluje je do wzrostu. Składnik ten znajduje się w suszonych owocach, zielonych warzywach liściastych, w ciemnym pieczywie i ryżu. Orzechy, migdały i zboża są źródłem witaminy E, witamina A znajduje się w żółtych warzywach i owocach (m.in. w pomarańczach). Witamina C w największych ilościach występuje nie w cytrusach, a w kiszonych ogórkach i kiszonej kapuście. Magnez zawierają takie produkty jak kakao, nasiona słonecznika, płatki owsiane, orzechy pistacjowe. Przetwory mleczne dostarczają włosom składników budulcowych. Jeśli w naszym jadłospisie zagoszczą jaja, niezależnie od sposobu ich podania, włosy staną się grubsze i bardziej wytrzymałe.

Po delikatnej modyfikacji naszego menu włosy nabiorą zdrowego połysku, będą mocniejsze i bardziej odporne na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych, nabiorą objętości i miękkości. My również poczujemy się lepiej, gdyż włączenie określonych produktów do naszej diety nie tylko korzystnie wpłynie na włosy, ale na cały organizm.